Stichting de Waterval
Levend water van Gods troon

Ontstaan van ‘De Waterval’

Voor de mensen die niets of weinig weten over het ontstaan van Stichting ‘De Waterval’ hier in het kort iets over het begin van de stichting.

‘De Waterval’ bestaat sinds 1998. In het begin van dat jaar kwam ik op een driedaagse conferentie van het Huis van Gebed in Utrecht, Wim Bouw, terecht. Ik wist niet hoe ik verder mocht gaan. Aan het begin was er de oproep van Bruce Collins: ‘kom niet met een kopje bij de Here God voor levend water maar vraag om een emmer vol’. Ik zat daar en dacht/bad: ‘Heer is heb niet zo’n grote achtertuin, maar ik wil graag een groot zwembad vol levend water’. De middag daarop waren er een aantal uitnodigingen waarvoor je naar voren mocht komen voor gebed. Een ervan was: Als je niet weet hoe je verder moet, mag je komen! Je mocht alleen je naam zeggen en voor welke uitnodiging je kwam. Drie mensen kwamen om voor mij te bidden, twee mannen en een jonge vrouw. Deze vrouw zei gelijk: ‘hier snap ik niets van! Ik krijg een beeld maar ik snap er niets van!’ ‘Vertel maar’ zei ik. ‘Ik zie een groot zwembad’ zei ze. ‘Daar heb ik net gisteren om gevraagd’ zei ik. Een van de twee mannen zei: ‘Ik geloof dat God je dat wil geven, maar dan moet je net als Petrus uit de boot gaan stappen en op water gaan wandelen.’ Ik dacht: ‘die heb ik jaren aan voelen komen!'
Zaterdag weer thuis was er steeds een tekst in mijn gedachten. Hij ging niet weg. ‘Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid en al het andere zal u bovendien geschonken worden’ (Matth.6:33). De week daarop kwamen twee mensen met deze tekst naar mij toe. Ze wisten niets van wat er gaande was. Aangezien het wat moeilijk is om een christelijke stichting ‘het zwembad’ te noemen is de naam ‘de Waterval’ gekozen. Tenslotte is het het levende water dat komt van de troon van God dat ons leven geeft en dat wij ook weer mogen doorgeven.

In het begin had ik ook dat ik niet mocht adverteren of mensen om geld vragen maar dat God zelf zou voorzien. Dit is ook gebeurd de afgelopen jaren. Het is soms best moeilijk geweest maar ik heb nooit zonder eten gezeten en heb altijd al mijn rekeningen kunnen betalen.
God is al die jaren trouw geweest en zal dat ook in de toekomst zijn. Tot 2010 heb ik meer in alle rust, ook via de NEM, gewerkt. Maar nu heb ik het idee dat ik, ‘de Waterval’, meer mijn vleugels uit mag slaan en er net als Psalm 23 meer initiatieven mogen genomen worden.