Stichting de Waterval
Levend water van Gods troon

Nieuwsbrieven

U vindt hier de Nieuwsbrieven van de afgelopen 4 jaar.

Als u ook persoonlijk een Nieuwsbrief wilt ontvangen via email kunt u een verzoek daartoe indienen via het contactformulier in de map "Gastenboek en contact".



Dronten, 15 december 2022

Gezegende kerstdagen en een nieuw jaar vol shalom gewenst
De Vredevorst Jezus is gekomen en Hij zal KONING zijn!

Lieve mensen,
Een paar maanden geleden belde een mevrouw mij op. Zij belt mij wel vaker. Ze vertelde in paniek, dat de duivel haar naar de hel wilde hebben. Gelijk kreeg ik de uitspraak van Jezus in gedachten waar Hij zegt: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.”(Joh.14:6) Deze tekst sprak ik uit en heb daarna aan haar uitgelegd: Jij mag proclameren dat ‘je met Jezus op Zijn weg, in Zijn waarheid en leven wandelt’. Dat deed ze en ik heb haar daarna hier niet meer over gehoord. Maar dit gaf mij te denken. Ook ik zit, net als vele anderen, in een geestelijke strijd. “Mineke proclameer dit ook voor jezelf” was de gedachte die ik kreeg. Dat heb ik gedaan. Ik wandel met Jezus op Zijn weg, in Zijn waarheid en leven.
Mijns inziens is deze proclamatie voor iedere christen, in deze heftige tijd, heel erg belangrijk. We worden bedolven onder ‘fake news’. We weten vaak niet meer wat en wie we moeten geloven. De Bijbel zegt ook dat de duivel ‘de vader van de leugen’ is. En liegen hoeft niet altijd het tegenovergestelde van de waarheid te vertellen zijn. Het kan ook zijn dat er dingen niet verteld worden, verzwegen worden, die wel gebeuren.
Om maar wat te noemen: In Amerika zijn momenteel de “Twitter Files” een hot item. Door vele media In Nederland, maar ook in Amerika worden de “Twitter Files” doodgezwegen. Er zijn media die hier wel goede aandacht aan geven waar onder Fox News en The Rubin Report. Elon Musk heeft, hoe je ook verder over hem mag denken, sinds hij eigenaar van Twitter is geworden veel censuur van het oude Twitter in de openbaarheid en in het licht gebracht. Er was censuur toegepast op bijvoorbeeld conservatieve organisaties en personen, op Trump en medewerkers, op de cover up van Covid-vaccins, op de laptop van Hunter Biden (the laptop from hell), waarin ook president Joe Biden een rol speelt. Er is al het een en ander aan schokkende informatie vrijgegeven, maar er gaat nog veel meer komen.
De waarheid maakt vrij en geeft duidelijkheid. God wil ons Zijn Geest van onderscheiding geven om ons daarbij te helpen. Hij geeft geen geest van achterdocht of iets dergelijks. God kan laten zien: dit is er aan de hand, daar mag je voor bidden en dat moet je wel of niet doen. Om die onderscheiding mogen we Hem vragen. Als er nu iets belangrijk is, is het dat. 
Wij weten dat er veel gebeurt op allerlei terreinen in onze wereld, in ons land en in ons eigen leven. Maar er is nog veel, waar we geen of nauwelijks weet van hebben. Belangrijk is dat we op Gods weg met Jezus in Zijn waarheid en leven wandelen. Met Jezus kunnen we de leugens waarin we hebben geleefd, als land of persoonlijk, onder ogen zien. Bij Hem is er altijd toekomst. Bij Hem is er altijd hoop. Jezus is gekomen om overvloedig leven te geven (Joh. 10:10). Ook al leven wij, zoals velen geloven, in de eindtijd, God is in controle. Dat lezen we bijvoorbeeld in het boek Daniël in het Oude Testament of in Openbaringen in het Nieuwe Testament. Wanneer iemand meer over de eindtijd wil weten dan kan ik het onderwijs van Derek Prince aanbevelen. Op YouTube zijn veel toespraken die hierover gaan te vinden. Ik heb er in het verleden, maar ook in het heden, veel aan (gehad).
We leven in een schokkende tijd en ik denk dat de komende tijd nog veel schokkender gaat worden. Samen met Jezus kunnen we het heden en de toekomst onder ogen zien. Ons leven is in Jezus verborgen in God (Kol.3:3).


Wat mijzelf betreft
Afgezien van al het heftige dat ik op internet volg, is mijn leven nu vrij rustig. God geeft allerlei handreikingen over mijn verleden: onder anderen over mijn kindertijd, de tijd waarin ik veel en ernstig ziek was. Dat is heel bijzonder om mee te maken. Nog steeds zit ik in het staartje van de posttraumatische stressstoornis, die twee jaar geleden bij mij naar boven kwam na de staaroperaties. Heel langzaam krijg ik meer energie en slaap ik beter. Het is speciaal dat ik door deze dingen anderen ook beter begrijp.
De bijbel heeft het over “de woestijn zal bloeien als een roos” (Jesaja 35). God wil en kan leven geven in de dode plaatsen van ons leven. Ik mag iedere dag een stukje woestijn bij Hem brengen. Iedere dag een stukje meer van Zijn leven ontvangen. Ook mijn woestijnen zullen bloeien als een roos.
Dank U Heer. Ik ben U heel erg dankbaar.
Shalom,
Mineke Rooseboom



Dronten, 20 december 2021
Kerstdagen vol vrede van de Vredevorst en een gelukkig 2022 gewenst!!!!


Lieve mensen,
We hebben een veel bewogen jaar achter ons liggen en het komende jaar lijkt dezelfde kant op te gaan.
Velen hebben vragen: ‘Wat gaat dit nieuwe jaar brengen?’ Wie of wat kun je nog vertrouwen? Er is veel angst en onzekerheid. Dat zien we ook weer aan het eind van dit jaar met de nieuwe lockdown waar we midden in zitten.
Jezus zegt over zichzelf: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Ik ben het Licht van de wereld. Jezus is gekomen als een kleine baby om te redden. Dat gedenken en vieren wij. Hij is kwetsbaar geworden. Afhankelijk van zijn ouders voor al zijn levensbehoeften. Zo kan en kon Hij in alles met ons meevoelen. Dat kwetsbare mensenkind was en is onze Redder en Verlosser. Over Hem zingen wij: Daar is uit ’s werelds duistere wolken een Licht der lichten opgegaan. Gods Licht is in onze wereld binnengekomen. In de tijd van de geboorte van Jezus was er licht nodig in een donkere wereld. Ook vandaag hebben wij heel hard licht nodig, we hebben Zijn Licht nodig, om te weten hoe we verder mogen en kunnen gaan. Wanneer wij Hem vragen wil Hij ook aan ons Zijn licht geven. Dan kunnen wij in het komende jaar de weg gaan die Hij voor ons heeft.


In vogelvlucht mijn situatie
Eind januari heb ik de staaroperatie aan mijn rechteroog gehad. Ook dit keer kwam er veel spanning los en met behulp van kalmerende middelen heeft de operatie door kunnen gaan. Gevolg is wel dat ik nu nog steeds aan het bijkomen ben van deze ingreep. God is echt bezig om genezing te geven in situaties van mijn kindertijd. Dat is niet altijd even gemakkelijk. De staaroperaties zijn beiden geslaagd en mijn zicht is in alle opzichten heel veel verbeterd. Ik weet niet wat mij overkomen is! Voor de operatie zat mijn linkeroog, met staar, op min14 en nu heb ik alleen een leesbril nodig. Het is echt bijzonder dat dit in deze tijd kan. Vroeger zou ik gewoon slechtziend geworden zijn. Ik ben er dan ook erg blij mee.
De coronasituatie in Nederland is niet fijn (op zijn zachts gezegd). Maar het geeft mij persoonlijk de ruimte om tot rust te komen en de dingen te verwerken die op mij afkomen. Heel langzamerhand krijg ik weer wat meer rust en energie. Er is nu ook tijd om op internet te kijken wat er allemaal geschreven wordt over o.a. corona, de openbaringen die God aan mensen geeft over de toekomst e.d. De chaos neemt overal toe. Wat je zoal leest en hoort is niet altijd fijn, maar toch ook weer heel bemoedigend. Onze belangrijkste bron is en blijft trouwens de bijbel. Paulus zegt ook dat wij alles moeten toetsen.
Ik denk dat we ons moeten voorbereiden op een moeilijke tijd waarin God toch heel duidelijk aanwezig is. Al jaren geleden intrigeerde mij een kort woord uit Jesaja 21 vers 11 en 12 ‘Wachter, wat is er van de nacht? De wachter zegt: Morgen komt, maar ook nacht.’ Dat is mijns inziens een goede typering van onze tijd maar eigenlijk ook een beschrijving van de komst van Jezus. Gods Licht komt in een donkere wereldnacht. Gods Licht is sterker dan de duisternis. Persoonlijk ervaar ik deze tijd als een voorbereiding voor de tijd die gaat komen. God is in mijn eigen leven allerlei angsten naar boven aan het brengen en mij daarvan aan het losmaken.
Ik heb voor een paar mensen mogen bidden dit jaar en dat was heel bijzonder. Iemand die mijn persoonlijke situatie niet goed kende zei: je moet echt veel voor mensen bidden hoor. Dit is echt bijzonder! Een bemoediging, maar tegelijk ook een waarschuwing om niet over mijn grenzen te gaan. Ik heb gemerkt dat wanneer ik dingen doe uit menselijke bewogenheid of inzicht dat het mij dan heel veel energie kost.
Ook dit jaar is het werk veel beperkter geweest door mijn eigen situatie en de beperkingen die het coronavirus met zich meebrengt. Gelukkig dat we ondanks onze situatie en beperkingen wel kunnen bidden. Voorbede is juist in onze tijd heel erg belangrijk.
Heel hartelijk dank voor uw betrokkenheid in welke vorm dan ook. Gods shalom voor dit nieuwe jaar gewenst. Die vrede hebben we  heel hard nodig.
Shalom,
Mineke Rooseboom



Dronten, 22 december 2020
Kerstdagen vol vreugde gewenst en een gelukkig nieuwjaar!!!!


Lieve mensen,
‘Ja, ja, zal wel.’ Denkt of zegt u misschien. Zou ik misschien ook denken wanneer ik dit zo zou lezen. Maar…
De afgelopen tijd ben ik, net als velen van u waarschijnlijk, met de omstandigheden waarin we in de wereld, in Nederland, leven bezig geweest. Daar word je bepaald niet vrolijk van. Waar moet dat heen? Heer waar bent U? Er is zo veel angst.
Gisteren las ik Psalm 148. Vers 14: ‘Hij (God) heeft voor zijn volk een hoorn verhoogd: een lofzang voor al zijn gunstgenoten.’ sprong er voor mij uit. We gedenken in deze tijd dat God een hoorn heeft verhoogd in onze donkere wereld. Een hoorn in de Bijbel staat voor kracht, voor overwinning. Dat gegeven vinden we ook terug in het bekende gedeelte van Jesaja 9 vers 5 en 6: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder en men noemt Hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.
Wij gedenken in onze tijd niet alleen Jezus die als een klein kindje gekomen is in onze donkere wereld. Wij gedenken ook dat dit kleine kindje de Leeuw van Juda is die gekomen is om overwinning, licht, hoop, genezing, troost te brengen in onze levens, in onze wereld. Ook vandaag. Hij is de strijder op het witte paard van Openbaring 19. Wanneer we alleen kijken naar onze omstandigheden, de uitzichtloosheid dan zit onze toekomst dicht, maar God heeft voor ons ook een hoorn opgericht. Jezus is gekomen. Hij is ook vandaag onze, mijn en uw Vredevorst. Hij heeft onze toekomst geopend. Door Hem is en blijft er hoop en toekomst. Hij wil ook uw en mijn hoorn opheffen en ons nieuwe kracht, toekomstvisie, overwinning en leven geven. Laten wij deze dagen naar onze Vredevorst kijken en Hem aanbidden.
Psalm 148 is een groot loflied van de hemel en de aarde naar God toe. Dit loflied mag ook vandaag doorgaan in de levens van Zijn kinderen. Het mag deze dagen in ons eigen leven klinken.


Mijn eigen situatie
Het is het afgelopen jaar anders gegaan dan ik verwacht had. Maar dat is waarschijnlijk bij de meesten van u ook het geval.
Met de komst van het coronavirus en de eerste lock down in maart kwam ik in een burn-out terecht. Ik was al langer erg moe en dat kwam er nu dus uit. Het gaat nu al veel beter maar ik zit er nog wel in. 
Aan het begin van het jaar werd ik bij de controle van mijn lenzen doorverwezen naar de oogarts: ‘waarschijnlijk heb je aan één oog staar’. Dat bleek ook zo te zijn. Alleen niet aan één maar aan twee ogen. Ik heb nu één staaroperatie achter de rug. Het zicht in mijn linker oog is nu 100 procent! Dat heb ik mijn hele leven nog nooit meegemaakt. Voor mij is dat wel heel bijzonder. In januari komend jaar volgt de tweede operatie. De staaroperatie bracht ook een posttraumatische stresssituatie aan het licht vanuit mijn kindertijd. Maar ook dat gaat weer een stuk beter. Het is bijzonder om alle angsten en pijn steeds aan Jezus te kunnen geven.
Tot nu toe heb ik zelf nog niet te maken gehad met het coronavirus. Ik heb wel gehoord van een ouder iemand die dit wel heeft gehad, en mensen om haar heen ook, dat het ziektebeeld bij iedereen heel verschillend is. Voor alles rondom het coronavirus is veel gebed nodig. Er is zoveel angst en onzekerheid. Niet alleen in ons land maar in de hele wereld.
De afgelopen tijd ben ik veel bezig geweest met de situatie in de wereld. Om maar wat te noemen: Amerika (de verkiezingen daar); China dat steeds meer grip op de wereldeconomie heeft; de censuur die er steeds meer op internet, YouTube en andere media plaatsvindt.
Voor mijzelf is gebed, voorbede dan ook heel erg belangrijk. Een tekst die ik zo’n dertig jaar geleden als kersttekst heb gebruikt, Jesaja 60 vers 1 en 2 ‘Sta op en word verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid van de HEER gaat over u op. Want zie, duisternis zal de aarde bedekken en donkerheid de natiën, maar over u zal de HERE opgaan en zijn heerlijkheid zal over u gezien worden.’ wordt steeds meer realiteit. God wil ons, zijn volk verlichten met zijn aanwezigheid. Hierdoor kunnen wij een licht zijn in een wereld waar de duisternis toeneemt.
Een paar keer dit afgelopen jaar mocht ik voor iemand bidden. Het waren hele bijzondere ontmoetingen. Voor mijzelf ook heel bemoedigend.


Stichting ‘De Waterval’
Voor alle duidelijkheid wil ik u er ook deze keer op wijzen dat ik sinds 14 september vorig jaar mijn AOW ontvang. Voor mijn persoonlijk onderhoud heb ik de giften dus niet meer nodig. Uw giften worden gebruikt voor ondersteuning van mijn werk voor de stichting. Dit werk is het afgelopen jaar veel beperkter geweest door mijn eigen situatie en de beperkingen die het coronavirus met zich meebrengt.
Tot zover een korte impressie van het afgelopen jaar. Ik zie uit naar wat God het komende jaar in uw en mijn leven en de wereld gaat doen.
Heel hartelijk dank voor uw betrokkenheid in welke vorm dan ook.
Shalom,
Mineke Rooseboom



Dronten, 20 december 2019
Lieve mensen,
Vorig jaar schreef ik al over de toenemende duisternis. Dat is in het afgelopen jaar alleen maar erger geworden. Soms heel erg schokkend, wanneer we horen over de misstanden bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, de bouw die plotseling stil kwam te liggen door de verontreinigde grond, boeren die onder grote druk staan bij het uitvoeren van hun bedrijf. Dit zijn maar een paar dingen.
Waar ikzelf steeds bij bepaald word is dat het in deze omstandigheden belangrijk is niet in de eerste plaats te kijken naar de duisternis maar naar Jezus. Jezus waarschuwde al voor moeilijke tijden, die zouden gaan komen. Moeilijke tijden waren er ook in het verleden, meer dan genoeg. Maar onze tijd is toch wel heel speciaal. Wij hebben technologieën die er eerder niet waren en die controle kunnen uitoefenen over levens van mensen en over de wereld. Deze vorm van controle hebben we nog niet eerder gekend en is bijvoorbeeld in delen van China al werkelijkheid. Jezus woorden in o.a. Mattheüs 24 over het eind van de tijden zijn voor ons wel heel herkenbaar. In vers negen waarschuwt Jezus dat de christenen door alle volken gehaat zullen worden. Dat is niet leuk, maar een realiteit voor vele christenen in de wereld. Ook in het westen neemt de christenvervolging toe. Een paar dagen geleden las ik dat het Leger des Heils in Amerika onder vuur ligt. Zo erg dat zelfs christenondernemers hun steun aan het Leger des Heils terugtrekken, omdat ze anders zelf onder vuur komen.
Om licht te kunnen zijn in een duistere wereld is het nodig dat wijzelf in het Licht van God leven en iedere dag Zijn liefde, genade en licht ontvangen. Het is nodig dat wij een levende relatie met Hem hebben. Dat is een gebedsrelatie. Ik ben er de afgelopen tijd bij bepaald dat mijn relatie met Jezus, en door Hem met de Vader, voor nu en de toekomst heel erg belangrijk is. Ik denk dat dat voor ons allemaal geldt. Ooit heb ik gelezen dat gebed het bloed van de kerk is. In het bloed van Jezus is leven. Wijzelf, de kerken, Nederland, de mensen die God niet kennen hebben leven nodig. Gebed neemt daarin een heel belangrijke plaats in. Voor mijzelf is gebed het fundament van alles wat ik mag doen. En dat geldt denk ik voor ons allemaal. Laten wij voor onszelf en voor de kerk in Nederland bidden dat er meer verlangen komt om te gaan bidden, zodat het leven dat God wil geven weer gaat stromen. Jezus zei zelf dat het Huis van de Vader een huis van gebed is (Matth. 21:13). En Jezus is gekomen opdat wij overvloedig leven zouden ontvangen van Hem. Daarvoor is Jezus in de wereld gekomen!


Mijn eigen situatie - Pensioen
Zelf ben ik in een nieuwe fase van mijn leven aangekomen. Kortgeleden heb ik mijn eerste AOW ontvangen!!! Dat voelt toch wel vreemd. Dit leek zover weg en nu is het er. De tijd gaat erg snel. Degenen die de afgelopen jaren financieel hebben bijgedragen heel hartelijk dank voor jullie trouw. Ik ben daar erg dankbaar en blij mee. De ondersteuning is dus niet meer nodig voor mijn persoonlijk onderhoud. Wat mijn bediening betreft, die gaat door. God houdt er geen pensioen op na. Ondersteuning voor activiteiten zal in de toekomst nodig blijven. Geld dat binnenkomt op de rekening van de Stichting zal hiervoor gebruikt worden. Zelf ben ik er bij bepaald om meer onderwijs over bidden te gaan geven. Met name gebedsonderwijs binnen de kerken. Dit idee staat voor mij nog in de kinderschoenen. Ik denk zelf dat het heel belangrijk is. Bidden maakt een belangrijk deel van mijn bediening uit. Het is dus niet echt nieuw voor mij. Ik moet hier nog goed over na gaan denken en bidden. Dit zou ook een heel nieuw hoofdstuk in mijn bediening kunnen gaan worden. Graag gebed voor wijsheid, inzicht en hoe ik dit mag aanpakken en vormgeven. Bovendien is bescherming erg belangrijk.
De afgelopen tijd is mijn tuin voor en achter goed onder handen genomen door Albert Jan, een medewerker van de kinderclub. Er zijn grote bomen en een grote conifeer omver gehaald. Via Marktplaats had ik een bod gedaan op een kettingzaag. Maar deze bleek niet meer te werken. Ik mocht hem gratis ophalen. Dat heb ik gedaan. Iemand heeft ernaar gekeken en hij bleek het wel te doen. Dus gratis kettingzaag. Vanmorgen nog een auto vol tuinafval weggebracht. De man bij de ingang van de Milieustraat kent me al aardig. Zijn reactie vanmorgen was: ‘U moet wel een grote tuin hebben!’ Ik heb niet zo’n grote tuin. Wel stonden er grote bomen in, die nu weg zijn. Het lijkt haast wel symbolisch: grote opruiming in de tuin en nu komt er ook meer ruimte in mijn eigen leven. Ik ervaar deze tijd als een tijd van herstructurering. Heel veel dingen komen op een nieuwe plaats en worden vernieuwd. Een paar dagen geleden kreeg ik een A-4tje met profetische woorden onder ogen, die op de Reveilweek van 2008 over mij waren uitgesproken. Ze waren heel bemoedigend, herkenbaar en bevestigend. Ze houden ook in dat Gods plannen voor mij nog niet zijn afgelopen.


Stichting ‘De Waterval’
Op de afgelopen vergadering van ‘De Waterval’ hebben wij afscheid genomen van Gerrit van Raalten. Hij stond mede aan de wieg van ‘De Waterval’ en heeft zich veel voor de stichting ingezet. Wij zijn, ik ben, hem erg dankbaar voor het werk dat hij heeft gedaan en we hebben hem uitgezegend. De plaats van Gerrit is nu ingenomen door Gonnie Uhlenbeck. Zij is echt een vrouw van gebed en wij zijn erg blij met haar komst.
Tot zover een korte impressie van de afgelopen tijd.
Heel hartelijk dank voor jullie betrokkenheid in welke vorm dan ook.
Shalom,
Mineke Rooseboom




[ --> Terug naar Startpagina ]